pondělí 2. března 2009

moje nejzamilovanejsi a nejtajuplnejsi ovoce

neni ani jedno z tech, ktere jsem s velkou, muzu rict ze tou nejvetsi chuti pojidala jako dite, kdy jsem se vyvijela a rostla, coz bylo prevazne ovoce mirneho pasama (jablka, hrusky, jahody, lesni boruvky, atd.) nebot vladl comunismus a subtropicke a tropicke ovoce bylo jen ve velmi omezenem sortimentu (banany, pomerance grepy, mandarinky. eto fsjo!), tak dvakrat do roka, v omezenem mnozstvi (1kg na osobu, a stali se velky fronty), ale ovoce s nejtropictejsich tropu, ovoce, ktere potrebuje tak jako ja ty nejvetsi vedra aby mohlo vydat se sebe to nejlepsi, ovoce opevovane mnohymi a nenavidene taktez, ovoce, ktere se ne nadarmo pysni vysokym titulem temi, tkeri ho miluji (i ja): KRAL OVOCE, ovoce, ktere jsem poprve ochutnala pred 4 lety a ihned se do nej zamilovala, ano, je to tajuplny kral ovoce DURIAN! moje nejvetsi ovocna laska.

ano, je to tak, nekteri durian primo nenavidi, a tituluji ho coby smradocha, co smrdi jako zkazena cibule, mocuvka, chcipla mys, starej hadr na nadobi... tot si obcas vyslechnu od nekterych lidicek, kterym jsem nadsene durian, jasne ze jen jednou, nabidla. uprime? je mi jich lito. nevi se proc, ale drsnou realitou je, ze nekterym to nejchutnejsi ovoce na svete nejenom silene zapacha, ale svete div se, i kdyz se nekteri z nekterych i pres ten smradek odhodlaji precejenom do durianu zakousnout, ani trosku jim nechutna! naopak. ze pry chutna jako schnila sladka cibule. vyjimecne se najde clovicek, kteremu duriankova pochoutka sice smrdi, ale chutna... potkali jsme jednoho takovyho mladence z australie kdyz jsme s Mangem cestovali po thajsku, kde jsme se poprve potkali osobne na spolecne domluvenych durianovych hodech. ano, muj Mango uz mel v te dobe hodne durianovych dovolenych za sebou, a to nejen v thajsku, a tak jsem byla v tech nejlepsich rukach.

i kdyz pozor na to, i ja uz jsem byla v ty dobe durianova odbornice, coz bylo moji prirozenosti od prvniho durianoveho okouzleni. miluju ovoce cely zivot a tak nebylo tezke pro me pochopit ktery durian je zraly a chutny, diky mym dlouholetym ovocnym zkuseostem a silne intuici.

mam velkou radost ze jsem jedna z tech vyvolenych, kterym durian ucaroval a to nejen svymi nespocetnymi chutemi, ale i svoji nejkremovatejsi kremovou kremovitosti.

durian jsem si sla poprve koupit na radu meho pritele Manga, ktereho jsem nasla na internetu, a hned mu napsala, vedela jsem ze je muj, tak je jasny ze odepsal, ale jasny mu to nebylo, coz me nevadilo, vidim dopredu, a asi po roce a neco jsme si zacali 2 ktat tydne telefonoavat, on byl vetsinou v anglii nebo spanelsku a ja tady v sydney. no, o tom se ale nechci dneska rozepisovat, vratim se od mileho Manga k milemu duranu: "uz jsi si koupila durian?" pta se me mango, a ja, plna stesti ze mi vola, vesele odpovidam: "hmm, jeste ne, ja se bojim ze koupim spatnej, ze mi neude chutnat" a vubec jsem mela ruzny vymluvy diky strachu ze me durian neuvita sladce mamivou, ale smradlavou vuni. mango odveti: "prosim te nezlob a nevymlouvej se, proste jdi a kup si ho, uz je na case, jestli ti bude chutnat o hodne prichazis." pak se rozjela delsi durianova konverzace po ktery jsem byla naplno rozhodnuta ze si teda ten durianek koupim i kdyz se bojim...

no byla uz noc, tak az druhy den hned po wc, koupeli a meditaci, jsem skocila na autobus (v ty dobe jeste bez plnyho ridicaku)a obdivovala nebe a stromy po ceste do nedalekeho azijskeho obchudku a ano, meli durian! opatrne, abych se neporanila,jsem vzala bodlinate ovoce do dlani, a zase opatrne abych si neporanila nahodou nosanek, jak uz bodlinkami, tak stale jeste ocekavanym smradem, jsem si pricichla... oh, boze, byla jsem prekvapena sladkou a primo nebeskou vuni... a ta me naplnila stestim, nejenom se usmivam ale i se chichotam, ale uz jen pro sebe si rikam: "no, pane boze, to je primo vune z rajsky zahrady, to znamena ze mi bude chutnat". a brzo nato jsem vyplula z obchudku stastna a plna ocekavani jakypak ten mily durian asi bude.

a mela jsem stesti, dnes uz vim, ze ten muj privni magickej durian byl jednim z tech, ktere patri k te nejlepsi svetove kvalite. proste nejchutnejsi a nejkremovitejsti a jasne ze nejsladsi. ano, byla jsem primo v extazi s tech novych a tech nejchutnejsich chuti ktere jsem kdy poznala. proste jsem objevila ovocnou ameriku! najednou se prede mnou otevrel velky durianovy svet. durian neuspkojil jen moje telo, ale i dusi. durian ma nade mnou tu kouzelnou moc, ze me obdarovava nadhernymi pocity, kterych je neskutecne mnozstvi, ale vzdy jsou navysost prijemne. nekdy se napriklad citim jako miminko...nekdy jako vila, nekdy jako dite bozi, nekdy jako kralovna (hodna) atd...

ano, o durianu bych mohla psat a psat a psat... ale pro dnesek uz koncim. necham si neco na pak a pak i na durianovou e-knizku.

zivot s durianem je uzasny.

ps: momentalne pocitac zlobi a neche mi otevrit obrazky. tak az se uklidni... :)

durianove obrazky konecne dorazily. hura!

durian u zameckeho jezirka v laznich kynzvart

durian si uziva slunicka u zameckeho jezirka v laznich kynzvarte kam jsme se s Mangem chodili v lete 2006 koupat.

moji milackove Mango a durian

Mango se dobyva pres spicate bodliny ke kouskum kremoveho a sladouckeho durianu

a uz si Mango pochutnava, po prvnim souste se odhalilo durianove seminko

a uz si Mango pochutnava a po prvnim souste se odhalilo durianove seminko

Žádné komentáře:

Okomentovat