čtvrtek 5. března 2009

moje nejzamilovanejsi ovoce

je i tropicka a subtropicka papaja/paw paw. poprve jsem ji ochutnala v quantasu pri prvnim letu do australie, poprve v jumbo jet. cela ta dobrodruzna cesta byl pro me obrovsky a velice pozitivni zazitek... no, je jasny ze jsem papaju neznala ani z obrazku, a i kdyby, stejne bych nepoznala co jim, moje prvni papaja byla nakrajena na tenke dlouhle platky a tak jsem ani nevedela jak cele ovoce vypada, byla cerstva zrala a chutove okouzlujici svoji uzasnou celkovou jemnosti. susena seminka pouzita jako pepr (mleta i cela) jsou teto jemnosti kontrastem nejenom chuti, ale i skoro cernou barvou, oproti krasne jasne oranzove, i ruzovooranzove, (zalezi na druhu)ktera me take hned na prvni pohled zaujala, tak jako chut a vubec vse co jsem byla shopna vnimat. pro takovou milovnici ovoce jako jsem ja to byl krasny novy zazitek.

takze jsem sice nevedela ze jim papaju, anglicky jsem se neumela, a proto zeptat jsem se nemohla, tak jsem si labuznicky uzivala a vedela jsem ze si to ovoce zase ke me cestu najde... a taky ze jo, bylo to asi za sest mesicu potom kdy jsem pristala v sydney. byla jsem na cestach v okoli byron bay, slavna to turisticka destinace, a tam na navsteve prirodni farmy holy goat/svata koza, mi jeden z usedliku podal papaju, dokonale zralou cerstve ze stromu utrzenou, vedel ze jsem fruitarianka a ptal se me zda to ovoce znam, ja ze ne a on ze je to papaja, a ze je moc dobra a s velkou chuti se zakousnul do ty svoji, papaja byla asi dvou kilova a tak si rikam no ten mi preje, ale pravdou je ze jakmile jsem ovoce s velmi tenkou slupkou rukama jemne roztrhla napul otevel se mi krasny svet barev a tvaru a krasna vune to vse lakalo k prvnimu soustu a hned jak jsem to ovoce ktere se mi se vsim vsudy libilo poprve ochutnala bylo mi jasne ze je to moje ornazove ovoce z letadla a taky mi bylo brzy jasne ze tu papaju zvladnu v pohode na jedno posezeni. po papajove nezapomenutelne hostine jsem nekoho pozadala at mi ukaze stom na kterem toto ovoce roste, nikdo nemohl nevidet moje nadseni, jedlo nas na verande mnoho, a tak se jeden clovicek z farmy se mnou vydal na nedalekou bosou prochazkou (oni byli skoro vsichni nazi, nebo jen tak trochu obleceni) k papajovemu "lesiku" a je to tak, byla to laska na prvni pohled. papajovniky me dodnes fascinuji libi se mi na nich uplne vsechno, hlavne samci kvety a ovoce.

nemuzu si pomoct, je to tak, ze pokazdy kdyz si pochutnavam na papaje, rikam si tohle je perfektni jidlo pro miminka, a deti a jasne ze pro vsechny. ale musim dodat ze zvlast miminka si opravdu lebedi. kdyz si na papaji pochutnavam, citim to jejich miminkovsky papajovy stesti. to samy mam u durianu. to je dalsi dokonaly jidlo pro miminka. samo ze je to i materske mleko.

papaja se muze jist i zelena, a za syrova ma hodne lecivych ucinku. oloupana, syrova je vyborna v ovocnych slalatech nejlepe jeme nasekana nebo nastrouhana, dokonala na strouhane "andelske vlasy". ja jsem ji jedla zelenou jen vyjimecne nebot davam prednost te mekke a ornazove, stavnate a prekrasne silne a presto jeme sladke. ale az budu papaje pestovat a bude jich pozehnane, urcite si obcas salatek ze zeleny papaje udelam. zelena papaje musi byt bez zlutych skvrn. musi byt zelena jak trava aby si gurman urcite uzil. doporucuji ochutnat a pouzit vlastni fanatazie co a jak s ni... :)

je pravdou ze neni lehke koupit vybornou papaju, a proto dost lidi ma s ni spatnou zkusenost a mysli si ze papaja je blevajz. ja na to ze jeste nemeli tu spravne zralou a vonavou. zrala chuna papaje je na omak mekka a silne prijemne vonava cestva a urcite ne plesniva. tady v sydney je vetsinou draha, a malokdy vyborna, takze ji casto nemame, ale az ji budeme pestovat budou casty papajovy hody. to bude parada. v tropech rodi uz druhym rokem. zatim jsem mela nejchutnejsi papaji v australii, v tajsku jsou sice jedly ale na me nedostatecne sladky a vic chutove mdly. ale miluju je tak, ze jsem je tam jedla denne.

papaja je mi dalsim krasnym ovocnym darem

ps: priste si tu opravim chyby a pridam papajovy obrazky

chyby jsou opravene a papajovy obrazky taky dorazili.

papaja pripravena k jidlu

rozkrojena papaja ceka az se do ni s radosti pustim, nejdriv vydlabu malou lzickou seminka a pak uz si pochutnavam...oh, to je dobrota

mountain paw paw

horska papaja obsypana ovocem neroste jen na horach. je to jiny druh a ne tak bezny

paw paw tree

papajova plantaz

paw paw with one sweet fruit ready to eat

papaja s jednim oranzovym zralym ovocem

Žádné komentáře:

Okomentovat